سیدمحمدرضا پرهیزگار در 11 بهمن 1400 |
در این مطلب می خواهیم علت اجرا نشدن بعضی برنامه ها در ویندوز 10 و مشکل باز نکردن برنامه ها در ویندوز 10 را بررسی کنیم.
مشکلات کامپیوتری و ارورها در هنگام کار با سیستم بسیار متداول هستند. در ویندوز فایل های با فرمت EXE از پر استفاده ترین موارد در این سیستم عامل محبوب هستند و این فایل ها مسئول اجرای برنامه های نوشته شده برای این سیستم عامل هستند. بنابراین اجرا نشدن این فایل ها می تواند مشکلات متعددی را برای کاربران ویندوز ایجاد کند. مخصوصا در هنگام نصب برنامه های جدید با استفاده از فایل Setup.exe . این اتفاق ممکن است در هنگام کار با فایل های RAR و ZIP نیز رخ دهد که در نتیجه باعث عدم توانایی شما در اکسترکت کردن فایل ها می شود.
در ادامه مطلب، روش هایی را برای حل و رفع مشکل باز نشدن برنامه ها در ویندوز 10 و مشکل باز نشدن فایل های exe را تشریح کرده ایم.
رفع مشکل اجرا نشدن برنامه ها در ویندوز 10
1. تغییر دادن رجیستری
به دلایل مبهم و زیادی ممکن است بعضی از مقادیر پیش فرض موجود در رجیستری ویندوز تغییر کرده باشند که مانع از اجرای برنامه های شما می شود. برای اینکه این مشکل را حل کنید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید:
- دکمه های Windows + R را همزمان بفشارید و در پنجره Run عبارت regedit را تایپ کرده و Enter را بزنید
- در پنجره Registry Editor از سمت چپ به مسیر HKEY_CLASSES_ROOT > .exe بروید
- حال از سمت راست بر روی Default دبل کلیک کنید و در Value data مقدار exefile را تایپ کنید
- پس از انجام مراحل بالا از سمت چپ به مسیر HKEY_CLASSES_ROOT > exefile > shell > open > command بروید
- حال از سمت راست بر روی Default دبل کلیک کنید و در Value data مقدار *% "1%" را تایپ کنید
حال می توانید چک کنید که آیا فایل های شما اجرا می شوند یا نه.
2. تغییر دادن مکان پوشه Program Files
- در پنجره Registry Editor از سمت چپ به مسیر HKEY_LOCAL_MACHINE > SOFTWARE > Microsoft > Windows > CurrentVersion بروید
- در سمت راست ProgramFilesDir را یافته و بر روی آن دبل کلیک کنید و در Value data مقدار C:Program Files را تایپ کنید
- در صورتی که سیستم عامل شما 64 بیتی است، ProgramFilesDir (86) را نیز یافته، بر روی آن دبل کلیک کنید و در Value data مقدار C:Program Files (x86) را تایپ کنید
سیستم خود را ریست کنید و مشکل خود را دوباره چک کنید.
3. دانلود و اجرای فایل تعمیر رجیستری
برای اینکه تمامی تنظیمات مربوط به رجیستری سیستم شما به حالت پیش فرض تبدیل شوند می توانید از فایل های مخصوص این کار استفاده کنید. میتوانید این فایل را از طریق این لینک دانلود کرده و فایل با فرمت .reg را اجرا کنید تا رجیستری شما به حالت اولیه در آید.
4. فایروال خود را خاموش کنید
گاهی اوقات فایروال ویندوز مانع از اجرای بعضی از برنامه ها به دلایل امنیتی می شود. برای خاموش کردن فایروال :
- دکمه های Windows + S را همزمان بفشارید و در کادر جستجو عبارت windows firewall را تایپ کرده و از لیست بر روی Windows Firewall کلیک کنید
- از منوی چپ پنجره باز شده بر روی Turn Windows Firewall on or off کلیک کنید
- سپس از هر دو بخش Private network settings و Public network settings گزینه Turn off Windows Firewall (not recommended) را انتخاب کنید و Ok را بزنید تا تغییرات اعمال شوند
حال مشکل خود را دوباره چک کنید. دقت کنید که خاموش کردن فایروال سیستم باعث آسیب پذیری سیستم شما می شود زیرا این ابزار مانع از ورود بسیاری از بدافزار ها به سیستم شما از طریق اینترنت و یا وسایل جانبی مانند فلش می شود.
5. سیستم خود را ویروس کشی کنید
در بسیاری از مواقع وجود ویروس ها و بدافزارها باعث ایجاد چنین مشکلاتی در سیستم می شوند. بنابراین اسکن کردن سیستم با استفاده از یک آنتی ویروس فعال و به روز می تواند تمامی بدافزار های احتمالی را از سیستم شما پاک کند و در نتیجه عامل اصلی ایجاد مشکل را از بین ببرد. در صورتی که امکان استفاده از آنتی ویروس های اصطلاحا سوم شخص را ندارید، می توانید از Windows Defender خود ویندوز برای این کار استفاده کنید. دقت کنید که حتما ابتدا آن را به روز رسانی کنید سپس اقدام به اسکن سیستم خود کنید.
6. تنظیمات صدا و User Account خود را تغییر دهید
در بعضی از موارد تغییر تنظیمات مربوط به صدا و حساب کاربری به حل مشکل کمک کرده است. برای این کار :
- دکمه های Windows + S را همزمان بفشارید و عبارت sound را در کادر جستجو تایپ کرده و Sound را از لیست انتخاب کنید
- در پنجره Sound، سربرگ Sounds را انتخاب کنید و Sound schema را به No Sound تغییر دهید
- در نهایت بر روی Apply و Ok کلیک کنید
- یک بار دیگر دکمه های Windows + S را همزمان بفشارید و عبارت user account را در کادر جستجو تایپ کرده و User Account را از لیست انتخاب کنید
- در پنجره باز شده Change User Account Control settings را بزنید
- سپس در پنجره جدید غلتک (اسلایدر) سمت چپ را تا انتها پایین بکشید (بر روی Never notify قرار دهید)
- در انتها دوباره به Sound بروید و اینبار Sound schema را بر روی Windows Default قرار دهید
حال می توانید مشکل خود را دوباره بررسی کنید.
7. فایل تعمیر رجیستری خود را بسازید
برای این کار دستورات زیر را در Notepad تایپ کنید :
Windows Registry Editor Version 5.00
[HKEY_CLASSES_ROOT.EXE]
@=”exefile”
“Content Type”=”application/x-msdownload”
[HKEY_CLASSES_ROOT.EXEPersistentHandler]
@=”{098f2470-bae0-11cd-b579-08002b30bfeb}”
[HKEY_CLASSES_ROOTexefile]
@=”Application”
“EditFlags”=hex:38,07,00,00
“FriendlyTypeName”=hex(2):40,00,25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,
00,6f,00,6f,00,74,00,25,00,5c,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,33,00,
32,00,5c,00,73,00,68,00,65,00,6c,00,6c,00,33,00,32,00,2e,00,64,00,6c,00,6c,
00,2c,00,2d,00,31,00,30,00,31,00,35,00,36,00,00,00
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileDefaultIcon]
@=”%1″
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshell]
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellopen]
“EditFlags”=hex:00,00,00,00
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellopencommand]
@=””%1″ %*”
“IsolatedCommand”=””%1″ %*”
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellrunas]
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellrunascommand]
@=””%1″ %*”
“IsolatedCommand”=””%1″ %*”
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellex]
[HKEY_CLASSES_ROOTexefileshellexDropHandler]
@=”{86C86720-42A0-1069-A2E8-08002B30309D}”
[-HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorerFileExts.exeUserChoice]
سپس از سربرگ بر روی File و Save as کلیک کنید. پس از آن در Save as Type گزینه All Files را انتخاب کنید و نام restore.reg را تایپ کرده و با انتخاب مکان مورد نظر خود آن را ذخیره کنید. پس از آن بر روی فایل ذخیره شده دبل کلیک کنید تا اجرا شود و مشکل خود را دوباره بررسی کنید.
8. استفاده از خط فرمان
- دکمه های Windows + S را بفشارید و در کادر جستجو عبارت cmd را تایپ کنید و از لیست بر روی Command Prompt راست کلیک کرده و Run as adminstrator را بزنید
- سپس در پنجره باز شده عبارت assoc .exe=exefile
را تایپ کرده و با زدن دکمه Enter اجرا کنید
حال سیستم خود را ریست کنید و مشکل را دوباره بررسی کنید.
مطالب مرتبط
لطفا نام و نظر خود را در فرم زیر وارد کرده تا در صورت تایید برای کاربران نمایش داده شود.
نظرات کاربران
ایمان در 2 بهمن 1400 |
امیر در 1 خرداد 1400 |
معین در 15 فروردین 1400 |
علی در 20 دی 1399 |
فاطیما در 3 آذر 1399 |
رضا نجمی در 3 آذر 1399
Amin در 19 مرداد 1399 |
رضا نجمی در 19 مرداد 1399
ممد در 16 دی 1399
شایان در 30 اردیبهشت 1399 |
رضا نجمی در 30 اردیبهشت 1399
مسعود آشوری در 20 اردیبهشت 1399 |
علی در 6 اردیبهشت 1399 |
Mahta در 2 اردیبهشت 1399 |
رضا نجمی در 2 اردیبهشت 1399
mostafa در 1 اردیبهشت 1399 |
رضا نجمی در 1 اردیبهشت 1399
Nova در 30 فروردین 1399 |
جلال در 28 فروردین 1399 |
سجاد در 24 فروردین 1399 |
رضا نجمی در 24 فروردین 1399
fffffffffffffffffffffff در 18 فروردین 1399 |
رضا نجمی در 18 فروردین 1399
حامد در 16 فروردین 1399 |
حامد در 16 فروردین 1399 |
رضا نجمی در 16 فروردین 1399
حامد در 16 فروردین 1399 |
رضا نجمی در 16 فروردین 1399
حامد در 16 فروردین 1399 |
رضا نجمی در 16 فروردین 1399
عرفان در 22 اسفند 1398 |
سبحان در 27 دی 1398 |
Tooraj در 16 دی 1398 |
رضا نجمی در 17 دی 1398
محمد در 10 فروردین 1399
رضا نجمی در 10 فروردین 1399
rebaz در 15 آبان 1398 |
پویا در 22 مهر 1398 |
رضا نجمی در 24 مهر 1398
reza در 25 شهریور 1398 |
محمدرضا در 23 شهریور 1398 |
رضا نجمی در 23 شهریور 1398
ماهان در 22 شهریور 1398 |
رضا نجمی در 22 شهریور 1398
نیما در 18 شهریور 1398 |
رضا نجمی در 18 شهریور 1398
امیر مهدی در 14 شهریور 1398 |
رضا نجمی در 14 شهریور 1398
فاطیما در 13 مرداد 1398 |
رضا نجمی در 13 مرداد 1398
مهدی در 8 فروردین 1398 |
رضا نجمی در 11 فروردین 1398
نظر شما